provar nåt nytt – hoffice.

hofficehörni, idag är jag på hoffice och skriver och gör ärenden och hänger med folk i ett vardagsrum i bagarmossen där alla sitter och jobbar med sitt i 45 minutesrpass. jag har provat på det här med att sitta tillsammans och jobba med en kompis hemma tidigare och funkade så galet bra så nu tänkte jag att det var dags att prova ”the real thing”.

tanken är att man ses hemma hos någon och arbetar var för sig i 45-minuterspass. före varje pass gör man en runda där varje deltagare berättar om sin intention för de kommande 45-minutrarna och sedan sätter man igång. efter 45-minuter avslutas passet och man gör en ny runda där alla får berätta om hur det gick med ens intention. sen tar man en paus då man antingen kan dansa, fika, prata, meditera… ja, helt enkelt göra någon aktivitet.

kraften i att göra på det här viset är dels att flyktbeteenden som en kan ha när en arbetar ensam, t ex att bara kolla lite på facebook eller lägga i en tvätt till i maskinen, minskas. sen är det en skön stämning i att vara hemma hos någon, att göra de där pausaktiviteterna tillsammans och få skratta gott, och bara att dela en arbetsdag med någon annan.

idag har det varit människor här som har arbetat med att ordna med sina flyttbestyr, redigera sin roman, skriva på hemtentor, läsa rapporter, programmera, granska motioner och som jag: bloggar, betalar räkningar, skickar e-post, samordnar återträff. vi har alltså arbetat med helt skilda saker, och det har varit så spännande att höra om vad alla tänker jobba med och hur det sen går. och det är effektivt också, jag har fått massor gjort.

det här är så roligt att jag definitivt kommer att göra om det hela, kanske redan nästa vecka?! om du är en som ibland arbetar hemma, eller som alltid arbetar hemma så kan jag verkligen rekommendera att prova. och det börjar ploppa upp hofficegrupper lite här och var i sverige så även om du inte bor i stockholm kan det alltså finnas en grupp för dig att vara med i. dessutom dyker grupper upp runt om i världen! den senaste jag läste om var i sao paolo. otroligt kul!

läs mer här: hoffice.nu

 

Kommentera

