premiär för barnyoga idag.

idag var dagen d; det var alltså dags för mig att för första gången hålla i en barnyogaklass för ett gäng 7-9 åringar. om ni kollar på den här bilden kan ni kanske ana hur det gick:

FullSizeRender

bilden tog jag direkt efter att barnen gått ut på rast och jag var själv kvar i klassrummet, helt hög på endorfiner. gud vad roligt det ska bli att göra om det här nästa vecka!

för några veckor sen gick jag ju kursen och då fick jag i uppgift att genomföra tre praktikpass i en skola eller nån annan barngrupp och sedan rapportera tillbaka till min lärare. min mamma är lärare i en lågstadieklass som bara har 9 elever = perfekt, så jag bestämde mig för att  göra mitt första praktikpass där och idag var det alltså dags. mamma hade förberett barnen och berättat för dem att de skulle få yoga med mig och tydligen var de ivriga och såg verkligen framemot att jag skulle komma (även om jag tror att de faktiskt inte hade så stor koll på vad yoga är men det spelar ju inte så stor roll).

i förmiddags höll jag det pass som jag var med och tog fram under kursen för ungarna. dessutom gjorde jag hela passet på finska (ja, mamma undervisar en finsk klass…) vilket har helt oväntat. jag hade nämligen tänkt att genomföra passet på svenska trots att det är en finsk klass men när jag väl satte igång så gick det bra med finska ändå. och de ord jag inte kom på hjälpte barnen mig väldigt gärna med.

det roligaste var att barnen verkligen njöt. de skrattade och var så ivriga att göra positionerna så som jag och de deltog genom att komma med små roliga förslag på egna positioner. om någon inte ville vara med fick de ligga och vila på sina mattor och några barn gjorde det till och från så det jag sa i början, att om man behöver vila mitt i passet så gör man det gick tydligen hem.

när det på slutet var dags för meditationsövningen samt den guidade meditationen undrade jag hur jag skulle få dem att lugna sig, att få ner energinivån liksom, så att de skulle klara av att sitta stilla och sedan också ligga ner men tack vare meditationsövningen så gick det bra. flera av barnen fullkomligt älskade den och en av dem sa spontant att den här kan jag göra själv hemma. det gjorde mig så glad för det är just det som är min drivkraft med barnyogan nämligen det att ge barn verktyg för att kunna varva ner när de har mycket omkring sig. under den guidade meditationen var det dessutom två barn som somnade. 😀

f5e83fda-b2b1-4d5e-8cbc-8bdfbd84339dikväll har jag firat och lagat god mat till mig själv: supersmarrig frittata med butternutpumpa, spenat, kålrot, fetaost och purjolök och sen lite god choklad till efterrätt. det blev väldigt gott och fräscht så det här kommer jag att göra om. receptet kommer från green kitchen stories, men jag modifierade vilt till de ingredienser jag råkade ha hemma. jag har aldrig lagat frittata förut men det verkar vara en väldigt förlåtande rätt.

nu ska jag ta och lägga mig och tänka på hur jag ska få ihop ett barnyogapass om hawaii till de här barnen. de var nämligen ett önskemål som kom och om jag ska vara helt ärlig så känns det som ett kärt besvär.

en fråga till er: har ni barn och skulle ni kunna tänka er att låta dem gå på barnyoga?

Kommentera

