erikas boklåda: lev enklare – giséla linde

idag var jag till biblioteket för att låna en specifik bok i dess fysiska form. jag har tidigare läst boken fast då som e-bok och nu ville jag läsa den igen men den här gången ville jag slippa läsa på paddan och som tur var så finns den att låna (däremot inte längre att köpa, buhuu!)

IMG_5200-0

boken heter alltså ”lev enklare – idéer för en hållbar livsstil” och är skriven av giséla linde. den kom ut redan 2008 men känns väldigt aktuell trots att den är nio år gammal. på baksidan av boken står det så här:

”att hitta livet är vad den här boken handlar om. att få syn på sin egen glädje och vilja bortom måsten och borden, prylfixering och perfektionshets. att prioritera hårt och personligt i myckenheten och mångfalden. att hitta sitt eget hållbara liv och ta vara på sina egna resurser – som tid och ting, talanger och lust, hälsa och kraft – utan att det sker på andra människors och jordklotets bekostnad.”

i boken finns handfasta tips och råd samt övningar som en kan göra kring ämnet frivillig enkelhet och downshifting.

när jag läste den första gången var den oerhört tankeväckande. då hade jag ännu inte sagt upp mig, eller ens börjat fundera på att göra det. men jag minns att jag skrev ner tankar, tips, namn och titlar för glödande livet i en av mina anteckningsböcker. sen blev det nog inte så mkt mer av varken anteckningarna eller av att göra övningarna men jag hoppas på att en omläsning av boken kan ge mig ny inspiration till att ta tag i just det: att kolla upp titlar & namn samt att göra övningarna. jag tycker att det känns som att timingen är rätt nu när jag ändå är igång med att ändra mitt liv.

min tanke är att läsa kapitel för kapitel i maklig takt som ger mig tid att fundera och göra övningarna. sen tänkte jag skriva lite om de tankar jag får samt om övningarna här i bloggen, vartefter jag gör dem. det vore sjukt kul om det kunde inspirera dig till att fundera på det här frågorna också. så häng med och läs och kanske vill du till och med reflektera i kommentarerna? det vore superkul!

jag är så taggad på att läsa om så jag ska ta och koka mig en kopp te och mysa ner mig på soffan och läsa kapitel ett på momangen. ha en fin onsdag, vänner! hörs snart igen.

2 reaktioner på ”erikas boklåda: lev enklare – giséla linde

  1. Lena skriver:

    Hej! Den här boken har jag haft i bokhyllan sedan den kom ut. Har läst den flera gånger och är nu full av understrykningar och markeringar. En bok med många frågeställningar. En hel del är sådant vi tar för givet, men behöver se formulerat svart på vitt för att reflektera över på riktigt. Blev peppad nu av dig att ta fram den ännu en gång och den känns, som du säger, fortfarande lika aktuell. Blir spännande att läsa dina tankar kring den och dess innehåll.

    • Hej Lena! Först och främst: tusen tack för din kommentar! Jag blir lika glad varje gång någon tar sig tid att skriva en rad eller två.

      Vad roligt att du haft boken så länge! Jag tänker mig också att, om jag får tag i ett eget riktigt exemplar, så kommer jag att markera, skriva frågor, stryka under i den för det är precis som du säger: boken för full av frågeställningar. Och vissa saker känner jag att jag behöver få fundera på ett tag innan de sätter sig. Då är det ju bra om det går att anteckna lite också…

      Roligt också att du blev peppad att läsa i den igen. Jag ser framemot att kanske få höra även dina funderingar kring den vartefter jag skriver om mina.

      //Erika

Kommentera

