om att kittla smaklökarna.

quinoabiffar fetaost spenatsen detoxen har jag varit lite uttråkad och oinspirerad vad gäller matlagning. jag har nästan inte lagat nåt alls. tror jag. för jag har ju ätit mat, så nåt har jag väl kastat ihop av vad som fanns i kylen men det var väl mest för att få i mig mat, krubb, energi än att jag längtade efter att laga.

men igår började det pirra i mig och jag letade upp ett roligt och gott recept att laga av sånt jag har hemma. så idag har jag lagat quinoabiffar med spenat och fetaost. de är glutenfria, men innehåller ägg. så inte veganska. men ack så goda ändå! och visst är de fina?

enkelt var det också! det är bra om quinoan är kokt sedan innan och har hunnit svalna innan den blandas ner i smeten (nåt jag lärde mig the hard way…) för det gör att det är lättare att forma och lyckas steka nåt som påminner om en biff. receptet ger 10-12 st vilket ju är perfekt. bara att kasta in i kylen och kombinera i matlådan med de grönsaker en har hemma. rödkålssallad kanske? eller tomat och spenatsallad med lite lite rödlök? kanske groddar, ägg, tunnskivad broccoli med olivolja. bara fantasin sätter gränser. prova vetja!

receptet kommer från green kitchen stories, en av mina absoluta favoritbloggar vad gäller mat och bakning. fantastiska bilder, både enkla och mer komplicerad recept och alltid gott. här hittar ni receptet i sin helhet.

Lämna en kommentar