om mina bästa tankevänner

stay the key to meditationjag var på en yin yoga-workshop i helgen med den fantastiska magdalena mecweld. det var verkligen en upplevelse att sitta i skosnöret i fem minuter och andas och bara våga vara kvar. trots att det domnade lite i foten, kittlade på nästippen. hjärnan är verkligen en mästare på att försöka distrahera! men jag var ståndaktig och gick in för att överlista hjärnan och stanna kvar, vara stilla och bara låta vara. det gick för det mesta bra.

inför en av våra meditationer under dagen pratade magdalena om var om våra tankar. hon undrade om vi visste vilka våra bästa tankevänner var. jag förstod ingenting men sen frågade hon: vilka slags tankar tänker du oftast? är det orostankar som ofta är riktade mot framtiden (hur ska det gå för mig, kommer jag att få ett nytt jobb?) eller är det ältande tankar som är riktade mot sånt som varit (tänk om jag bara inte sagt så, då kanske han inte hade blivit arg på mig! om jag bara sagt så här istället…), eller är det självkritiska tankar som skapar skamkänslor (jag har gått upp i vikt nu igen! vad dåligt av mig att inte kunna hålla dieten nu igen) för att nämna några exempel. sen under  meditationen skulle vi observera våra tankar, analysera vilken typ av tanke det var och sedan släppa tanken och låta den sväva vidare. lättare sagt än gjort, skulle jag vilja säga men vartefter tiden gick så gick det också bättre för mig att ta distans till tanken och betrakta den, vända och vrida lite på den och studera vad det var för en tanke egentligen som tittat fram.

jag upptäckte att många av mina tankar var orostankar. hur ska det gå för mig nu när jag sagt upp mig? kommer jag att ha tillräckligt med pengar att leva av? kommer mitt och min pojkväns förhållande att klara det här? och jag blev lite förvånad. jag har nog inte förstått att jag oroar mig så mycket hela tiden. vilken energi det måste ta! så jag bestämde mig där och då för att försöka sluta oroa mig, att försöka vara mer i nuet och ha tillit till att allt kommer att ordna sig utan att jag pushar och styr och ställer. så skönt det kändes att fatta det beslutet och just där och då kände jag mig lättare direkt.

så nu ska jag jobba för att bara njuta av den tid som är kvar på jobbet och sen ta saker som de kommer. ja, så gott jag kan i alla fall.

vet du vilka typer av tankar som är dina bästa vänner?

Kommentera

