kraft genom sårbarhet

för ett tag sedan delade en vän en länk till ett klipp där brené brown, professor i sociologi, pratar om kraften i att våga vara sårbar. den fantastiska föreläsningen (ca 20 min) slog an en ton i mig. jag har varit urtypen av ung stark kvinna och tänkt att jag ska klara mig själv, det är bra att inte vara beroende av andra, ensam är stark osv. men vid ett tillfälle fick jag höra från en klok kvinna att jag är alltför självtillräcklig. då kunde jag inte alls ta till mig vad hon menade utan skrattade bara och undrade vad som var fel med det.

men under de senaste åren har jag lite smygande börjat tänka på att våga be om hjälp, att våga vara svag och sårbar. men jag har nog inte riktigt applicerat det i mitt liv utan mer bara tänkt på det.

efter att ha sett brené browns TED talk så trillade polletten ner. vilken kraft det finns i att vara sårbar, att inte veta allt, att inte alltid kräva av sig själv att en ska klara av allt, i att låga andra hjälpa en, i att lita på att andra vill hjälpa en. den kraft som då uppstår är enorm. och helande. och jag tror innerligt att genom att våga vara sårbara så får vi en bättre värld eftersom vi då visar att vi alla behöver varandra, alla vi, du och jag också!

om du inte har sett föreläsningen: gör det, och gör det nu!

(det finns också möjlighet att få föreläsningen textad på svenska. starta föreläsningen, peka på spelaren med musen och välj ikonen nere till höger där det står ”48 languages” och välj svenska)

Kommentera

