ett nytt slags nätverk tar form

dont let anyonejag träffade gamla kollegor igår för en middag och vi satt och pratade länge och det var så trevligt! vid ett tillfälle fick jag chansen att prata lite mer ingående med en av kollegorna. hon har ganska nyligen genomgått stora förändringar i sitt liv och på vägen blivit fruktansvärt ifrågasatt av människor runt henne. människor som en kanske kunde vänta sig skulle vara stöttande i alla väder har istället varit dömande och också i princip dumförklarat henne och hennes beslut. jag kan inte föreställa mig hur jobbigt det måste ha varit men jag kan känna igen mig i att bli ifrågasatt när en väljer att göra en livsförändring som inte passar in i de vanliga mallarna. för min del inträffade det då jag beslutat mig för min tjänstledighet. då ifrågasatte både vänner och kollegor och lösa bekanta (vad är det som får människor som knappt känner en att tro att de får ha en åsikt om det en gör förresten?) vad jag höll på med.

när vi satt och pratade om det här igår så slog det mig helt plötsligt att börjat bygga ett annat slags nätverk runt från och med den stunden då jag beslutade mig för min tjänstledighet och min resa började. ett nätverk av människor och andra slags resurser (t ex böcker, internet) som dels förstår varför jag söker förändring och dels stöttar mig i det. och när jag tänkte på det här igår så insåg jag att det här nätverket växer hela tiden, jag lär känna nya människor som förstår (och som ofta själva har liknande förändringar på gång) och hittar nya resurser som väcker frågor och utvecklar mig. jag tänker att det här nätverket är en av anledningarna till att jag känner mig så trygg i den här resan. jag är så oerhört tacksam för var och en av er underbara, varma, generösa personer som peppar och lyssnar och frågar och hjälper mig framåt! tack tack tack.

och sen är det ju så himla kul med alla roliga, inspirerande och utmanande böcker jag läst på sistone.här är ett axplock:

– sanna ehdins ”sluta kämpa, börja leva” – den är boken lyssnade jag på under våren och kan verkligen rekommendera den! inläsningen är bra, boken är packad med intressant information och har också förslag på saker du kan göra nu, på en gång

– kajsa ingemarssons ”den magiska gnistan” – den här läser jag just nu och för mig är det här en bok jag läser lite i taget, inte i sträck. det är så många tankeväckande saker i den att jag inte mäktar med att sträckläsa

– tim ferriss’ ”4 timmars arbetsvecka” – det här är inte ett recept på hur alla kan arbeta 4-timmar på en vecka, inte i min mening i alla fall. snarare en inspirationsbok om hur var och en av oss kan skapa oss möjligheter att styra om våra liv i en riktning vi önskar och hur det digitala samhället kan öppna andra sätt att arbeta på. lättläst och rolig!

kanske kan nån av de här böckerna vara en inspiration för dig och om du har något annat bra boktips: skriv gärna det i kommentarerna! jag skulle bli själaglad.

nu ska jag ut i solen och njuta av den sista augustilördagen. ha en fin dag ni med!

 

 

2 reaktioner på ”ett nytt slags nätverk tar form

  1. Det där var en fint tanke. Jag har inte tänkt på det så men jag känner också att jag börjar bygga uppe ett digitalt nätverk som tänker som jag och det är så skönt att veta att det finns människor som resonerar likadant och som kan ha massor att tillföra i mitt liv också. Det enda som är synd är att en sällan träffar de där människorna en hittar genom bloggen i verkligheten. För jag saknar de där riktiga mötena där en liksom klickar på alla cylindrar eftersom en tänker så lika. Hur ska en få bukt på det?

    • tack för kommentaren! min första. 🙂

      vad spännande och roligt att du också upplever det här! och intressant tanke kring hur att ses. jag har nog haft tur, antar jag, som har i alla fall tre personer runt mig som har valt en annan livsväg och som jag kan stötta mig mot och dela tankar och funderinger med, IRL. jag har träffat två av dem via yogan, kanske kan det vara en ingång för dig med, så småningom? och sen kanske en bloggträff vore en annan idé? för som du säger, det är nåt speciellt med riktiga möten.

Kommentera

