jag ska kittla min nyfikenhet någon annanstans.

imagejag är en hemskt nyfiken person och vill gärna veta saker. min teori är att det har med mitt kontrollbehov att göra. jag vill veta saker så att jag kan fixa till allt så att det blir bra. det här är också något jag försöker jobba med på så vis att jag försöker att sträva efter att inte ha kontroll hela tiden, på allt. utan låta saker ske och försöka lita på att det blir bra, det blir som det ska.

speciellt påtagligt är den här nyfikenheten just nu på mitt nya jobb. jag är ny i rollen och ny på avdelningen så jag har ingen bakgrund till varför vi gör det vi gör just nu, eller en bild av vad som komma skall. jag märkte senast idag att jag blir irriterad när jag inte vet, när jag inte få besked, när jag inte (enligt mig) inkluderas. så där sitter jag på min plats och känner mig frustrerad och blir låst i det jag gör just för tillfället eftersom mina känslor tar kontrollen. det slutar med att inget blir gjort och jag är bara, ja, tjurig.

vid en fikarast idag kom jag på mig när jag berättade om min dag för en kompis som jobbar på en annan avdelning. jag insåg att jag försöker kontrollera min omgivning (nu igen) för att jag brukat må bra när jag vet hur allt är och har en bra aning om hur det ska bli. när jag upplever att jag har kontroll. och precis det här är ju något som jag ska sluta med.

men den här veckan, som varit galet aktiv men något precis varje kväll, och till det jobbet där det händer mycket samt att jag försökt komma igång med yoga varje dag… den här veckan har varit uttröttande (och det är bara onsdag – hjälp!) på många plan. så mitt reflexmässiga recept på det är att börja kontrollera det som är och händer omkring mig.

så min order för imorgon och nästa vecka är att sluta med det här. att låta saker vara som de är på jobbet och bara se vad som händer. att inte tänka att jag ska fixa allt (saker som kanske inte ens behöver fixas)… jag ska betrakta, behålla en distans och jobba på med det jag har att göra.

jag ska helt enkelt spara min energi, spara min nyfikenhet och hitta något som ligger utanför arbetet som får kittla. för det finns ju mer av livet än arbetet, inte sant.

Kommentera

