om att hitta andrum.

1 äntligen på vägför ett år sen ungefär kände jag mig helt slut. urlakad. trött. tråkig. och rädd. jag var rädd att jag skulle vara fast i den karusell som fick mig att känna mig så trist. och jag visste inte hur jag skulle ta mig loss. jag behövde få andrum från stressen och pressen och vardagens ekorrhjul.

en dag kom en tanke till mig: tänk om jag kunde vara ledig från mitt arbete ett tag. en månad, kanske två, kanske ännu längre. tänk om jag kunde få andrum. men nej, det kommer aldrig att gå. fast vad skönt det vore, om det gick.

den där tanken släppte inte taget om mig. även om jag gång på gång slog den ifrån mig. jag hittade en massa hinder: jag har inte råd, hur ska jag kunna vara ledig från jobbet, så gör man ju inte. ja, ni förstår.

trots alla hinder jag radade upp gav tanken inte upp utan den bidade sin tid. fanns där i bakhuvudet och dök upp rätt vad det var. men varje gång slog jag bort den för hur skulle jag kunna få till det, det kommer aldrig att gå. jag kunde helt enkelt inte se några lösningar. idag tänker jag att det var så att jag desperat behövde få en paus, ett andrum, från karusellen. därför försvann tanken aldrig. det var mitt hjärta som talade till mig men då visste jag inte hur jag skulle lyssna utan till slut agerade jag mer på instinkt.

IMG_2787en dag tänkte jag att jag inte kan ha min lägenhet kvar, för jag har inte råd med den fasta kostnaden om jag inte arbetar utan är ute och reser. jag kände starkt att jag inte ville hyra ut i andra hand så enda lösningen var att sälja lägenheten. gud så jobbigt! och tänk om jag inte får så pass bra betalt att jag har råd att vara ledig. då är ju allt förgäves. mina tankar slogs för att bevisa att alla hinder som fanns var oöverstigliga men jag kände i mitt hjärta att det här kan gå. så jag såg till att få lägenheten värderad och insåg att jag kan få tillräckligt bra betalt om jag har tur. just det där: om jag har tur, gjorde att jag inte tog tag i saken med det samma. och tiden gick. mitt i finaste juli, när jag var på semester i skärgården, får jag ett sms från en vän och granne som berättar att lägenheten mitt emot min är till salu och att budgivningen är helt galen. jag surfar in på hemnet, ser att det är ett riktigt race som pågår och sedan mailar jag mäklaren och frågar om tvåan i den budgivningen vill köpa min lägenhet. och så blev det! helt plötsligt var det problemet ur världen.

då var det frågan om tjänstledigheten som kvarstod. när jag var tillbaka på jobbet efter min semester tog jag mod till mig och pratade jag med min chef och berättade, helt öppet och ärligt, att jag behövde ett break. jag frågade om det fanns möjligheter till det. ja, om du tar tjänstledigt för studier så finns det det, var svaret. så sagt och gjort, vi bestämde att from mitten av januari skulle jag vara tjänstledig. det här var i september året innan. nu var de två stora hindren lösta. vilken fantastisk känsla!

frågan var baIMG_0051ra vad jag skulle ta mig för. ett behagligt problem, inte sant? jag bestämde mig för att ha som mål att få in yogan som en del av mitt dagliga liv, oavsett var jag var. så när jag till slut bestämde mig för att åka till thailand så åkte yogamattan med. och där var den med under hela tiden då jag semestrade med vänner, reste på egenhand, gick på yogaretreat, samt när min pojkvän kom och hälsade på.

innan jag åkte hem från thailand hade jag lyckats med att få yogan att bli en naturlig del av vardagen där borta. nu var utmaningen att lyckas med det här hemma. och vet ni: det har varit superduper enkelt! och vill ni veta varför? jo, för att jag älskar att yoga. för att jag mår så bra av det, både min kropp och mitt sinne och själ och hjärta.

Thailand 2014 032så här sitter jag nu, med en månad kvar av min tjänstledighet, och njuter av att ha yogat länge och väl samt ha tränat på huvudstående och armstående. jag har uppnått mitt mål och nu ska jag bara njuta av det här den sista skälvande månaden innan jag ska tillbaka till arbetet. och hur jag tänker kring det (för att inte hamna i samma sits som jag beskrev där i början) tänkte jag skriva om i ett annat inlägg längre fram. men nu ska jag göra dagens skrivövning (se sidan ”jag skriver”).

ha en fin dag och glöm inte: allt är möjligt.

namaste.

Kommentera

